HELI SÄHKÖTRUKIN LATAUS
HELI sähkötrukki litiumakulla on helppo ja nopea ladata. Tässä koottuuna sähkötrukin lataamiseen liittyvää tietoa.
Muista myös:
- Älä varastoi litiumakkua pitkään alle 0 °C asteen lämpötilassa.
- Litiumakkua pitkään varastoitaessa, varmista että akussa on virtaa vähintään 30 % – 40 % maksimista ja varastoi litiumakku huoneen lämmössä.
- Käytettäessä litiumakullista sähkötrukkia alle 0 °C asteen lämpötiloissa, lataa litiumakku välittömästi käytön jälkeen. Tämä estää litiumakkujen kennojen ylipurkautumisen alhaisen virran takia ja estää samalla litiumakkukennojen vahingoittumisen.
- Litiumakku tulee ladata vähintään kerran kuukaudessa akun kalibroimiseksi.
- Älä koskaan laita vettä litiumakkuun ja estä muutoinkin veden pääsy litiumakustoon.
- Litiumakun tarkistamiseen, järjestelmän ylläpitoon tai vaihtoon tarvitaan alan ammattilainen. Litiumakun purkaminen muutoin kuin alan ammattilaisen toimesta on ehdottomasti kielletty.
Miksi HELI sähkötrukki litiumakulla on hyvä valinta?
PITKÄ TAKUU.
HELI litiumakuissa on 5 vuoden tai 10 000 käyttötunnin takuu, riippuen siitä kumpi ensin täyttyy.
HELI litium sähkötrukeissa käytetään litiumionirautafosfaattiakkuja (LiFePO4), jotka ovat perinteistä litiumakkutekniikkaa turvallisempia kestäen tuhansia lataus- ja purkujaksoja latautuen nopeasti ja soveltuen alhaisiin lämpötiloihin kuten pakkasvarastoihin ja Suomen talvipakkasiin jopa -25 °C saakka.
KOKONAISKUSTANNUKSILTAAN EDULLISIN.
HELI sähkötrukin lataus maksaa vain noin 1–2 euroa lataus. Sähkötrukkia voidaan lisäksi käyttää noin 8 tuntia yhdellä latauksella ja lataaminen on helppoa.
Uuden HELI litium sähkötrukin edulliset huoltokustannukset ja latauskustannukset tekevät siitä kokonaistaloudellisesti edullisemman, kun verrataan saman tehoiseen ja hintaiseen käytettyyn polttomoottorikäyttöiseen trukkiin.
HELI sähkötrukkien litiumakut eivät tarvitse manuaalista huoltoa eikä niihin tarvitse lisätä tislattua vettä. Lisäksi niiden litiumakut eivät kehitä kaasuja, jolloin erillisiä tuuletettuja lataustiloja ei tarvita eikä kaasujen tai happojen aiheuttamia vaaratilanteita myöskään pääse syntymään.
YMPÄRISTÖYSTÄVÄLLISEMPI.
HELI litium sähkötrukin akku täyttää myös erinomaisesti tiukat ympäristönsuojeluvaatimukset – valmistuksessa ei ole käytetty raskasmetalleja, jolloin se on muita litiumakkuja ympäristöystävällisempi.
YLIVERTAISTA TEKNIIKKAA.
HELI litium sähkötrukki on meluton, huoltovapaa, tärinätön ja helppokäyttöinen sekä pitkä käyttöikä ja alhaiset kokonaiskäyttökustannukset korkealla tehon muunnostehokkuudella tekevät siitä ylivertaisen muihin tekniikoihin verrattuna.
NOPEA PIKALATAUS.
Pikalatauksen avulla litiumakku voidaan ladata tyhjästä täyteen 2 tunnissa lataus- ja purkutehon ollessa jopa 98 %. HELI sähkötrukin litiumtekniikka mahdollistaa nopean latauksen milloin tahansa, jolloin se soveltuu erinomaisesti esimerkiksi yrityksiin, joissa ajetaan trukilla useammassa vuorossa.
TURVALLISEMPI.
HELI sähkötrukkien litiumakuissa on sisäänrakennettu akunhallintajärjestelmä BMS (Battery Management System). Sen tehtävänä on estää akkua ylilatautumasta tai alipurkautumasta, jolloin järjestelmä katkaisee sähkönsyötön, mikäli se havaitsee yli- tai alijännitteen tai jos akku kuumenee huomattavasti esimerkiksi liian suuren purkuvirran takia.
PIDEMPI KÄYTTÖAIKA.
HELI sähkötrukin litiumakun etuna on sen energiatiheys verrattuna perinteisiin akkuteknologioihin kuten lyijyakkuihin, jolloin HELI sähkötrukin litiumakku samassa koossa tarjoaa pidemmän käyttöajan. Lisäksi merkittävä osa sen akun varauksesta säilyy jopa vuosia. HELI sähkötrukin litiumakku ei myöskään menetä kapasiteettiaan, vaikkei sitä ladattaisi koskaan täysin täyteen tai purettaisi täysin tyhjäksi. Litiumakku toimii tehokkaasti myös vajaalla akun varauksella.
YHTÄ TEHOKAS KUIN DIESEL, MUTTA PAREMPI.
HELI litiumakulliset sähkötrukit soveltuvat erinomaisesti kaikenlaiseen teollisuuteen kuten puuteollisuuteen, lentokenttien logistiikkaan, petrokemianteollisuuteen, elintarvike- ja lääketeollisuuteen, kylmävarastoihin ja rautatiekuljetuksiin.
HUOLTOVAPAUS.
Litiumioniakut eivät tarvitse manuaalista huoltoa eikä siihen tarvitse lisätä tislattua vettä. Lisäksi litiumioniakut eivät kehitä kaasuja, jolloin erillisiä tuuletettuja lataustiloja ei tarvita eikä kaasujen tai happojen aiheuttamia vaaratilanteita myöskään pääse syntymään. Sähkötrukki tulee kuitenkin aina ladata aina tilassa, joissa lämpötila vähintään 0° C tai sen yläpuolella.
KYLMÄNKESTO -25 °C.
HELI litiumakut kestävät myös kylmää, jopa -25 °C saakka soveltuen hyvin Suomen talveen ja esimerkiksi pakkasvarastoihin. Sähkötrukki tulee kuitenkin aina ladata tilassa, jossa lämpötila on vähintään 0 °C.