Lue vertailu – Uusi sähkötrukki vai käytetty dieseltrukki?

Minkälaisia vinkkejä antaisit, kun yritykselle tarvitaan trukki, Öhman Trukit Oy:n Risto Niukkanen?

– Kaikkihan lähtee asiakkaan tarpeista. On hyvä miettiä ensin mitä käsitellään, kuinka painavaa, minkä kokoista, miten korkealle nostetaan, ajatetaanko sisällä vai ulkona ja onko ajokorkeusrajoitteita. Lisäksi on hyvä kartoittaa, kuinka kovaan käyttöön trukki tulee. Käytetty trukki voi tulla kalliimmaksi, jos konetta tarvitsee huoltaa paljon.

Minkälaista vertailua trukkien välillä kannattaa tehdä?

– Jos asiakkaalla on nyt loppuun ajettu diesel tai kaasutrukki, jonka vaihtoarvo on 0 euroa tai ei ole trukkia ollenkaan, lähtisin tekemään vertailua uuden ja käytetyn trukin välillä, koska käyttökustannukset ja edulliset rahoitukset voivat yllättää trukin ostajan.

– Voimme tehdä pienen vertailun uuden ja käytetyn koneen välillä. Otetaanpa esimerkiksi noin 3 tonnia nostava trukki. Käytettynä trukista maksetaan noin 20 000 e. Käytettyjä koneita saa ostettua harvoin rahoitusleasingilla, joten raha on löydyttävä yrityksen kassasta tai otettava sitä varten lainaa. Käytetyssä diesel -trukissa maksetaan sen jälkeen polttoainekuluja, jolloin dieselkustannukset ovat noin 4 e/ käyttötunti, ja pelkät dieselkustannukset ovat noin 420 e kuukaudessa jos dieseltrukkia käytetään vaikkapa vain 5 tuntia päivässä. Ja huollot on tehtävä muutaman sadan tunnin välein, jotka vaihtelevat hinnaltaan noin 250 eurosta – 800 euroon riippuen siitä, missä kohtaa huolto-ohjelmaa ollaan menossa.

– Erinomaisena vaihtoehtona on uusi sähkötrukki. Tarjoamme esimerkiksi uuteen 3 tonnia nostavaan, 25 000 euroa maksavaan HELI sähkötrukkiin leasing -rahoituksen vaikkapa 5 vuodeksi. Sähkötrukissa on hiukan kalliimpi hankintahinta, mutta erittäin edulliset huoltokustannukset ja latauskustannukset. Esimerkiksi sähkötrukin lataus maksaa vain noin 1-2 euroa lataus. 25 000 euroa maksavalle uudelle HELI sähkötrukille rahoitusleasing on suunnilleen 400 e kuukaudessa eli käytännössä asiakas pystyy siis maksamaan uuden trukin rahoitusleasingia dieseltrukin käyttökustannuksien hinnalla. 

– Lisäksi sähkötrukin huoltokustannukset  ovat myös reilusti edullisemmat kuin dieseltrukin. Sähkötrukkia voidaan lisäksi käyttää noin 8 tuntia yhdellä latauksella ja lataaminen on helppoa.

– Uuden sähkötrukin kokonaiskustannukset tulevat näin edullisemmaksi kuin käytetyn dieseltrukin kokonaiskustannukset. Lisäksi pitää muistaa, että sähkötrukki on hiljainen ja savuton, on uusi ja jaksaa nostaa saman verran kuin dieseltrukki. Uudessa sähkötrukissa on myös takuu ja se on vaihtoehtona myös ekologisempi. Eikä tarvitse myöskään sitoa pääomaa käytettyyn koneeseen. Lisäksi sähkötrukkia voi yhdellä latauksella käyttää koko työpäivän ajan. Sähkötrukin lataukseen laitto on erittäin kätevää ja kestää muutaman sekunnin.

Uuden sähkötrukin liisaa dieseltrukin polttoaine- ja huoltokuluihin menevällä rahalla. Miten sitten leasing ajan päätyttyä?

– Rahoitusliisatun trukin voi lunastaa itselleen kauden jälkeen. Esimerkkitapauksen 25 000 euron koneen lunastusarvo on 5 vuoden jälkeen 5 000 euroa. Leasingaika on helposti räätälöitävissä sopivaksi joka tarpeeseen – leasingaikaa voimme jatkaa vielä vaikkapa yhden vuoden lisää 5 vuoden jälkeen, jolloin trukin osto lisävuoden jälkeen on todella pieni, vain noin 1 000 euron luokkaa.

Sähkötrukeissa on kahdenlaisia akkuja, lyijy- ja litium -akullisia, mitä eroa niillä on?

– Sähkötrukkeja myydään tosiaan kahdella eri akkuvaihtoehdolla, perinteisempi sähkötrukki on lyijyakullinen ja nyt hiljalleen yleistymässä ovat myös litium -akulliset sähkötrukit.

– Litiumakullista sähkötrukkia voidaan ladata pitkin päivää. Sen kapasiteetti on pienempi kuin perinteisellä lyijyakulla, jonka takia yhdellä latauksella ei päästä niin pitkälle.  Litiumakussa akkukoko voi olla jopa llle 300 ah, kun yleinen lyijyakun akkukoko on 600 Ah. Litiumakkujen laturit on mitoitettu niin, että täyttyvät tyhjästä täyteen parissa tunnissa. Lyijyakullisia ladataan yleensä yön yli ja sen jälkeen akku on käyttökelpoinen noin 8 tuntia.

– Nykyajan sähkötrukit kestävät myös vastoin yleistä luuloa myös tihkusateen ja roiskeveden. Sähkötrukki kestää myös hiukan pakkasta, litiumakullinen vielä hiukan paremmin kuin lyijyakullinen. Kun esimerkiksi lastataan ja puretaan rekkaa hetki ulkona, akku kestää hyvin. Jos lyijyakkua käytetään pelkästään pakkasessa, on akun kesto huonompi.

– Sähkötrukki litiumakulla on erinomainen vaihtoehto myös pelkästään sisätiloihin, ja soveltuu myös sisätiloissa oleviin pakkasvarastoihin. Pakkasvarastoissa sähkötrukkien lyijyakut eivät kestä kovin hyvin, mutta litiumakulliset kestävät kyllä, jopa yli -30 asteen pakkasen.

– Litiumakun kestävyydestä ei trukkikäytössä ole vielä pitkää kokemusta, mutta valmistajat antavat kuitenkin litium -akuille pitkät takuut – tuhansia tunteja. Vielä muutamia vuosia sitten litium akkujen hinnat olivat poskettomia. Nyt litiumakun hinta on suunnilleen tuplat lyijyakkuun verrattuna.

Miten sähkötrukki ladataan?

– Sähkötrukin lataaminen on erittäin helppoa, lyijyakullisissa trukeissa avataan akun kansi ja työnnetään sähköverkossa oleva latauspistoke kiinni trukkiin. Litiumakun latauksessa ei muodostu höyryä tai kaasua, joten latauspisteelle ajo, töpseli kiinni ja lataus käynnistyy, akun kantta ei tarvitse avata. Sähkötrukin lataus tulee suorittaa lämpimässä, yleensä sisätiloissa tai tiloissa, joissa lämpötila on plussan puolella.

Heli sähkötrukin latauspistoke

Mitkä ovat sähkötrukin lyijy- ja litium -akkujen suurimmat erot?

– Lyijyakku pitää siitä, että akun latauksessa tulee kunnon vaihtelua. Lyijyakkua ei tule kuitenkaan ajaa yli 20 prosenttia tyhjemmäksi, koska lyijyakku ei saisi ns. syväpurkautua.

– Litiumakkua voidaan ladata vaikkapa kesken työpäivän vaikkapa kahvitauon tai ruokatauon ajan – eli latauksessa ei tarvitse tulla samanlaisia vaihteluita kuin lyijyakulla. Litium -akku latautuu täyteen muutamassa tunnissa.

Onko sähkötrukki yhtä tehokas kuin dieseltrukki tai kaasutrukki?

– On vanha ajatus, että sähkötrukki ei olisi tehokas, koska tämän päivän sähkötrukin AC-moottori on suorituskyvyltään yhtä tehokas kuin dieselkin. Kun lastataan sähkökone ja dieselkone vaikkapa 2,5 tonnin kuormalla ja kiihdytetään 20 metrin matka lastauslaiturin päälle, sähkötrukki on jopa hiukan nopeampi kuin dieseltrukki.

Milloin suosittelet mieluummin diesel- tai kaasutrukkia sähkötrukin sijaan?

Dieseltrukki on sopiva esimerkiksi silloin kun ajetaan pelkästään ulkona, säässä kuin säässä. Dieseltrukki kestää myös hyvin pakkasta.

– Kaasutrukkien ongelma on pakkanen, koska kaasutrukkien kaasupullo on säilytettävä suurimman osan ajasta lämpimässä.  Jos kaasupullo on jäänyt yöksi ulos pakkaseen, on aika turha käynnistellä kaasutrukkia kylmällä kaasupullolla. Käytön jälkeen kaasupullo viedään sisään ja aloitetaan työskentely lämpimällä kaasulla.

– Kaasu on myös aika kallista ja kaasutrukissa on hiukan diesel -trukkia kalliimmat huoltokustannukset. Kylmiin, pelkästään pakkasolosuhteisiin ulkona suosittelisin siis mieluummin dieseltrukkia ja myös kaasutrukkia, jos jaksaa kanniskella kaasupulloa välillä lämpimään.

Jutussa haastateltiin trukkialan rautaista asiantuntijaa, Öhman Trukit Oy:n Risto Niukkasta, jolla on yli 24-vuoden kokemus trukkialalta ja trukkien myynnistä.

Ylimmässä kuvassa Wiitta Oy:n uusi ja komea HELI sähkötrukki litiumakulla. Huippuvarustellun  HELI sähkötrukin luovutti Wiitta Oy:n tuotantopäällikkö Antti Heikkiselle (vas.) Öhman Trukit Oy:n varatoimitusjohtaja Patrik Öhman.

 

Meiltä uudet HELI sähkötrukit edullisella leasing -rahoituksella.

Kysy lisää tai pyydä tarjous asiantuntevilta trukkimyyjiltämme:

Risto Niukkanen, puh. 050 431 0101

Patrik Öhman, puh. 0400 494 002

Nettisivuiltamme HELI sähkötrukit on esiteltynä nettisivuillamme täällä .

Sivustomme käyttää evästeitä. Hyväksymällä (Accept) evästeiden käytön, sivustomme toimii oikein ja voimme personoida sivuston sisältöä ja mainontaa, tarjota sosiaalisen median ominaisuuksia ja analysoida tietoliikennettä. Lue tarvittaessa lisää evästeiden käytöstä rekisteriselosteesta tai kohdasta "More info".